Del tre: diagnoserna.

2014-09-24 @ 11:01:35
Fyra diagnoser har jag skrapat ihop under den korta tid jag har befunnit mig inom vården. Är de huggna i sten? Kanske inte, jag är som sagt ny i detta. Ingen av dom överraskade mig dock, jag hade läst på mycket själv.

Att jag har en depression är väl ganska givet, finns väl inget så starkt kopplat till psykisk ohälsa som det. Kanske kan en säga att psykisk ohälsa i stora drag ÄR depression. Poängen ligger dock kanske mer i vad som skapar depressionen. 

Så, depression är alltså en av fyra diagnoser. Det är dock inte mitt primära problem, depressionen blir snarare ett symptom av det som egentligen plågar mig: social fobi, GAD och dystymi. Social fobi behöver kanske ingen närmre förklaring, folk ger mig helt enkelt ångest. Det mesta sociala är svårt, jobbigt och tungt. 

GAD är en benämning på vad som kallas för generaliserat ångestsyndrom. Jag är "helt enkelt" jävligt orolig, ängslig och rädd. För typ allt. Jämt. Oavsett om det är befogat eller ej. Det är oerhört påfrestande och tungt att dras med. Det i kombination med social fobi gör att det mesta kan bli väldigt ångestladdat.

Dystymi kallas ibland för kronisk depression. Låter upplyftande, eller hur? Mer detaljerat är dystymi en långvarig och lågintensiv depression. För mig innebär det att jag inte kan minnas att jag någonsin varit glad, jag har alltid varit tyngd av något, om än inte lika lamslagen som en kan bli av en högintensiv, egentlig depression. Men dystymin i kombination med de andra två diagnoserna har gjort mig deprimerad. Så i grund och botten har jag tre diagnoser, som har lett till den en fjärde i form av en depression. 

Hur jag ska få bukt med allt detta kan jag inte förstå. Hur ska det gå till?
/ V

Kommentarer
Postat av: Lina

Själv har jag tack och lov bara blivit diagnoserad med en diagnos, men skulle inte förvåna mig om det var fler.
Läst om GAD för längesen och det var sjukt läskigt hur mycket jag kände igen mig själv i det, dock är det inte det jag är diagnoserad med, men ändå.
Ha en fortsatt bra dag!

2014-09-24 @ 16:11:13
URL: http://mylifeasthis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0